BÆREDYGTIG GASTRONOMI
GRUNDSTENEN
Vi vil skabe bæredygtige forretninger, og i vores verden vil det sige forretninger, som er både økonomisk bæredygtige og gastronomisk bæredygtige.
LOCA Gruppens mission er at skabe forretninger, hvor store oplevelser på tallerkenen går hånd i hånd med en bæredygtig tilgang til både mad, mennesker og miljø.
For os handler bæredygtighed ikke kun om, hvor gulerødderne er dyrket – den handler også om, at vores kokke og tjenere arbejder under forhold, som vi kan være bekendt. Vi ønsker, at kantine- og restaurationsbranchen skal være et sted, hvor man har lyst til at være – også når man har passeret 30 år og har fået børn.
DET BÆREDYGTIGE MÅLTID
I alle dele af vores forretning er vi drevet af, at vi kan nyde os til en sundere klode. At spise klimavenligt skal rime på store smagsoplevelser, ellers er vi ikke lykkedes med vores mission.
I de senere år er det blevet tydeligt, at vores madvalg kan forandre verden. Vi ved, at vi skal passe på kloden og nedbringe CO2-udledningen, for ellers ser fremtiden sort ud for vores børn og børnebørn. Ændringer i vores madvaner og i fødevareproduktionen kan virkelig forandre CO2-regnskabet i en positiv retning. Vores daglige madvalg er altså vigtigere end nogensinde før.
FN’s landbrugsorganisation, FAO, beskriver det bæredygtige måltid som en ligelig balance mellem fire forskellige faktorer:
LAV KLIMA PÅVIRKNING – SUNDHED – KULTUR TILPASSET – ØKONOMISK TILGÆNGELIG
Vi sætter handling bag ordene
Ingen kan gøre alt, men alle kan gøre noget. Derfor har vi i 2021 – med udgangspunkt i en række af FN’s Verdensmål – udarbejdet et ’Manifesto’, som udstikker kursen for vores bæredygtighedstilgang og vores forretning.
Det estimeres, at fødevarebranchen samlet står for cirka en fjerdedel af verdens CO2-udledninger, og vi mener derfor, at alle, der arbejder med fødevarer, har et ansvar for at se på, hvor de kan gøre en forskel. Men det er ikke nok bare at sige det. Vi har længe ønsket at få klarhed over, hvor bæredygtig vores forretning egentlig er, når det kommer til mennesker og miljø. Derfor har vi i marts 2022 udarbejdet vores første ’Bæredygtighedsrapport’, som sætter håndgribelige tal, fakta og målsætninger bag de ting, vi siger.
Vi tror på de positive forandringer
Vi ved, at vejen mod mere bæredygtighed i gastronomien er brolagt med konstante dilemmaer og kompromiser. Og vi ved derfor også, at vores rejse og vores tilgang aldrig bliver perfekt. Men det er immervæk vores overbevisning, at vi med ordentlighed, velsmag og madglæde kan være med til at skabe nogle af de positive forandringer, som både branchen og verden har brug for.
SAMMEN KAN VI GØRE MEGET MERE
Vores Manifesto er ikke blot værdier, som vi selv efterlever. Det er også et udtryk for, hvilke overvejelser, vi har, når vi indgår i relationer med samarbejdspartnere, partnerskaber, kunder, medarbejdere og leverandører.
Ingen kan gøre alt, men alle kan gøre noget.