For at bekæmpe korruption, virksomhedskriminalitet eller andre forhold som kan skade virksomheden, samarbejdspartnere eller enkeltpersoner, har du her mulighed for at indberette sager. Indberetninger der foregår her, er til en upartisk enhed og du indberetter sager hvis der er begrundet mistanke om alvorlige lovovertrædelser eller øvrige alvorlige forhold. Ved at indberette overtrædelser er du med til at sikre at der ikke sker økonomisk tab eller skade på LOCAs omdømme.
Ordningen er primært rettet mod LOCA-medarbejdere men også samarbejdspartnere kan her indberette alvorlige og strafbare forhold. Det kunne f.eks. være forhold der er forbundet med misbrug af økonomiske midler, tyveri, svig, underslæb, bedrageri, bestikkelse men også grove personrelaterede konflikter på arbejdspladsen, såsom seksuel chikane. For flere oplysninger om hvad man kan indberette, henviser vi til Den Nationale Whistleblowerordning – ”Hvad kan du indberette om?”
Du kan ikke indberette om dit eget ansættelsesforhold, eller når det handler om at vores interne retningslinjer er blevet overtrådt, det kan f.eks. være mht. påklædning, sygefravær, misbrug af alkohol eller rusmidler m.v.. Disse sager skal meldes til din nærmeste leder.
Når du indberetter og du vil sikre dig fuld anonymitet, så indberet ikke fra en pc som er tilknyttet LOCA og er på LOCAs netværk og undlad at skrive dine personlige oplysninger. LOCA opfordrer til at indberetteren oplyser navn og kontaktinformationer. Det skyldes, at anonyme indberetninger kan vanskeliggøre den videre undersøgelse.
Indberetninger i whistleblower-ordningen bliver behandlet strengt fortroligt og du kan finde flere oplysninger om ordningen i vores Whistleblower politik.
Denne whistleblowerpolitik gælder for alle forretninger i LOCA, som er vedhæftet i bilag 1. Politiken er dermed en koncernfælles whistleblowerpolitik med en central whistleblowerenhed.
Det er LOCA Management A/S, cvr. Nr. 38640585, der på vegne af alle forretninger i LOCA er juridisk dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, der er nødvendig for håndteringen af whistleblowerpolitik.
Whistleblowerpolitik indeholder en nærmere beskrivelse af, hvordan LOCAs interne whistleblowerpolitik fungerer, herunder eksempler på hvilke overtrædelser der kan indberettes om, hvem der kan indgive en indberetning, hvordan indberetninger behandles og registreres, hvordan man gør brug af den interne whistleblowerpolitik, og hvilke rettigheder henholdsvis whistlebloweren og den berørte person har.
LOCA whistleblowerpolitik har til formål at øge mulighederne for, at LOCAs ansatte og eventuelle andre parter med arbejdsrelateret tilknytning til LOCA kan ytre sig om kritisable forhold på arbejdspladsen uden at frygte for negative konsekvenser. Formålet med whistleblowerpolitik er således at sikre åbenhed og gennemsigtighed i forhold til eventuelle (lov)overtrædelser og alvorlige uregelmæssigheder.
LOCA whistleblowerpolitik skal ses som et supplement til den direkte og daglige kommunikation på arbejdspladsen om fejl og utilfredsstillende forhold mv. Politiken udgør desuden et supplement til eksisterende muligheder for f.eks. at rette henvendelse til den nærmeste leder.
LOCA opfordrer til at anvende LOCA whistleblowerpolitik, så eventuelle overtrædelser kan imødegås hurtigt og effektivt internt. Whistlebloweren kan dog frit vælge mellem at indgive indberetning til arbejdspladsens whistleblowerpolitik eller en ekstern whistleblowerpolitik (Datatilsynet).
LOCA whistleblowerpolitik udelukker ikke muligheden for at indberette via eksterne kanaler som f.eks. tilsynsmyndigheder.
LOCA WHISTLEBLOWERENHED
Indberetninger til LOCAs whistleblowerpolitik behandles af Head of Sustainable Procurement & IT, Michael Steijn.
Spørgsmål til de enkelte indberetninger eller LOCAs whistleblowerpolitik i det hele taget kan rettes til: Head of Sustainable Procurement & IT, Michael Steijn, mst@locagruppen.dk.
LOCAs whistleblowerpolitik anvender følgende indberetningssystem ”Trusty” til registrering og behandling af indberetninger.
Indberetning til whistleblowerpolitik foretages elektronisk ved udfyldelse og fremsendelse af en online indberetningsblanket. Indberetningsløsningen stilles til rådighed af Trusty (databehandler) og systemudbyderen Trusty (underdatabehandler). Indberetningsløsningen kan tilgås via et link på LOCAs hjemmeside locagruppen.dk. Den tekniske løsning leveres af Trusty AG, Bösch 82, 6331 Hünenberg, Schweiz. VAT CHE-374.090.316 MWST.
Personoplysninger, som afgives til whistleblowerpolitik via indberetningsblanketten, lagres på serveren hos Trusty på en virtuel server i et højsikkerhedsdatacenter i Tyskland, der er certificeret i henhold til ISO 27001-standarden, og som leveres af Hetzner Online GmbH.
Behandling af indberetninger kan i øvrigt afhængigt af indberetningens indhold og karakter ske med hjælp fra en ekstern part, f.eks. en advokat eller revisor.
OPLYSNINGER, DER KAN INDBERETTES OM
LOCAs whistleblowerpolitik kan anvendes til indberetning af oplysninger om alvorlige overtrædelser eller øvrige alvorlige forhold, som ikke nødvendigvis kan henføres til en bestemt lovovertrædelse. Der kan indberettes om forhold, der har fundet sted eller vil finde sted i LOCA.
En lovovertrædelse eller et øvrigt forhold vil som udgangspunkt være alvorligt, hvis det er i offentlighedens interesse at få det frem i lyset. Overtrædelser af bagatelagtig karakter er ikke omfattet, ligesom overtrædelser af accessoriske bestemmelser heller ikke er omfattet.
Indberetninger om whistleblowerens eget ansættelsesforhold er som udgangspunkt ikke omfattet, medmindre der er tale om seksuel chikane eller grov chikane.
Oplysninger om øvrige forhold, herunder oplysninger om overtrædelser af interne retningslinjer af mindre alvorlig karakter, som bl.a. regler om sygefravær, påklædning og oplysninger om andre personalerelaterede konflikter på arbejdspladsen, vil som udgangspunkt ikke anses som grove overtrædelser og skal dermed ikke indberettes til LOCAS whistleblowerpolitik. Sådanne oplysninger kan i overensstemmelse med gældende retningslinjer indgives til den nærmeste leder.
Det forudsættes, at whistlebloweren er i god tro om oplysningernes rigtighed.
I Bilag 2 er der angivet eksempler på alvorlige lovovertrædelser, alvorlige forhold og oplysninger, som er omfattet af whistleblowerpolitik.
INDBERETNINGER AF OVERTRÆDELSER
Indberetning til LOCAs whistleblowerpolitik skal ske igennem indberetningssystemet på LOCAs hjemmeside, locagruppen.dk.
Indberetninger kan ske anonymt. LOCA opfordrer til at indberetteren oplyser navn og kontaktinformationer. Det skyldes, at anonyme indberetninger kan vanskeliggøre den videre undersøgelse.
PERSONGRUPPER DER KAN INDGIVE OPLYSNINGER
Følgende persongrupper kan anvende LOCAs whistleblowerpolitik:
LOCAs ansatte
Direktion og bestyrelsesmedlemmer
Leverandører, kunder og øvrige samarbejdspartnere
BEHANDLING AF INDBERETNINGER
I forbindelse med modtagelsen af en indberetning vil LOCAs whistleblowerenhed bekræfte modtagelsen inden for syv dage. Det vil ske med en sikker mail igennem indberetningssystemet.
LOCAs whistleblowerenhed vil herefter følge omhyggeligt op på indberetningen. Indberetningens indhold og karakter er afgørende for, hvordan der skal følges op.
Whistleblowerenheden vil indledningsvis tage stilling til, om indberetningen falder indenfor whistleblowerpolitiks anvendelsesområde. Hvis indberetningen falder udenfor whistleblowerpolitiks anvendelsesområde eller er åbenbart ubegrundet, bliver indberetningen afvist. Whistlebloweren vil få besked herom.
Hvis indberetningen falder inden for lovens anvendelsesområde, bliver indberetningen behandlet. Det indebærer bl.a., at LOCAs whistleblowerenhed, afhængigt af indberetningens indhold og karakter, vil indhente yderligere oplysninger internt i organisationen. Efter omstændighederne kan det også indebære yderligere dialog med whistlebloweren.
Eksempler på opfølgning:
Iværksættelse af en intern undersøgelse i virksomheden.
Orientering af virksomhedens øverste ledelse eller bestyrelse.
Anmeldelse til politiet eller relevant tilsynsmyndighed.
Sagsafslutning grundet manglende eller utilstrækkeligt bevismateriale..
Whistleblowerenheden vil indenfor tre måneder fra bekræftelsen på modtagelsen af indberetningen give feedback til whistlebloweren. Det betyder, at whistleblowerenheden, afhængigt af indberetningens indhold og karakter, vil oplyse whistlebloweren om, hvilke tiltag der er iværksat eller påtænkes iværksat, og hvorfor enheden har valgt denne opfølgning.:
Hvis det ikke er muligt at give feedback inden for fristen, vil LOCAs whistleblowerenhed underrette whistlebloweren herom, og om eventuel yderligere feedback kan forventes. Det kan f.eks. skyldes, at der er iværksat en intern undersøgelse, der ikke kan afsluttes inden for fristen.
Feedbacken skal overholde gældende lovgivning, herunder databeskyttelseslovgivningen. Det betyder bl.a., at der skal være et videregivelsesgrundlag for at kunne videregive følsomme oplysninger. Det beror på en konkret vurdering, hvilke oplysninger der kan gives i opfølgningen over for whistlebloweren.
TAVSHEDSPLIGT OG BEHANDLING AF OPLYSNINGER
Medarbejdere, der er tilknyttet LOCAs whistleblowerenhed, har en særlig tavshedspligt i forhold til de oplysninger, der indgår i indberetningerne. .
Tavshedspligten omfatter alene oplysninger, der indgår i indberetningen. Hvis en indberetning giver anledning til, at der indledes en sag, vil de øvrige oplysninger, der indsamles i den forbindelse, ikke være omfattet af tavshedspligten.
LOCAs whistleblowerenhed behandler i videst muligt omfang indberetninger fortroligt.
Oplysninger fra en indberetning behandles i overensstemmelse med behandlingsreglerne i whistleblowerlovens § 22 og i databeskyttelsesforordningen og -loven. LOCA whistleblowerenhed kan efter whistleblowerlovens § 22 behandle personoplysninger, herunder følsomme oplysninger og oplysninger om strafbare forhold, hvis det er nødvendigt for at behandle en indberetning, som er modtaget i forbindelse med LOCAs whistleblowerpolitik.
Oplysninger fra en indberetning kan efter omstændighederne videregives, f.eks. med det formål at følge op på indberetningerne. Whistlebloweren bliver underrettet forud for videregivelse af oplysninger om whistleblowerens identitet, medmindre det vil bringe en relateret undersøgelse eller retssag i fare. Det vil f.eks. kunne være tilfældet, hvis en sådan underretning konkret vurderes at ville medføre risiko for, at beviser vil blive skjult eller ødelagt, at vidner vil blive påvirket, eller hvis der er mistanke om, at whistlebloweren bevidst har indgivet falsk indberetning.
BESKYTTELSE AF WHISTLEBLOWERE
En whistleblower må ikke udsættes for repressalier, herunder trussel om eller forsøg på repressalier, fordi vedkommende har foretaget indberetning til LOCAs whistleblowerenhed eller en ekstern whistleblowerpolitik (Datatilsynet). Desuden må whistlebloweren ikke hindres eller forsøges hindret i at foretage indberetninger.
Repressalier forstås som enhver form for ufordelagtig behandling eller ufordelagtig følge som reaktion på en intern eller ekstern indberetning, som forårsager eller kan forårsage whistlebloweren skade.
Whistlebloweren kan ikke ifalde ansvar for at indberette fortrolige oplysninger, hvis vedkommende har rimelig grund til at antage (god tro), at oplysningerne i en indberetning er nødvendige for at afsløre en alvorlig lovovertrædelse eller et alvorligt forhold.
Forsøg fra LOCAs ansatte eller ledelse på at hindre en whistleblower i at foretage indberetning eller på at udøve repressalier mod en whistleblower, der har indberettet i god tro, vil medføre ansættelsesretlige konsekvenser.
YDERLIGERE OPLYSNINGER
Justitsministeriet har udarbejdet en vejledning for personer, der ønsker at indgive eller overvejer at indgive oplysninger som whistleblower...
BILAG 1.
LOCA Management A/S, CVR-nr.: 38640585, Berlingsbakke 1, 2920 Charlottenlund herunder følgende datterselskaber:
Almanak I Operaen v/Loca Management ApS, CVRP-nr.:1027372399, Ekvipagemestervej 10, 1438 København K
EEA Kantine v/ Loca Management ApS, CVRP-nr.: 1028486533, Kongens Nytorv 6, 1050 København K.
Paula af 2025 ApS (PAULA), CVR-nr.: 42835765, Paulas Passage 5, 1799 København V.
Almanak 2.0 af 2021 ApS (Kilden i Haven), CVR-nr.: 42835773, Tietgensgade 12, 1704 København V.
KKM af 27. Juli 2011 ApS (RADIO) CVR-nr.: 33862679, Julius Thomsensgade 12, 1632 København V.
Mission Dolores ApS (DOLORES), CVR-nr.: 35670726, Kildepladsen 12, 1799 København V.
BILAG 2.
EKSEMPLER PÅ ALVORLIGE OVERTRÆDELSER:
Overtrædelser af straffeloven, der i almindelighed vil være omfattet af anvendelsesområdet:
Bestikkelse, jf. straffelovens § 144.
Dokumentfalsk, jf. straffelovens § 171.
Hacking, aflytning, optagelse af samtaler mellem andre m.v., jf. straffelovens § 263.
Tyveri, jf. straffelovens § 276.
Underslæb, jf. straffelovens § 278.
Bedrageri, jf. straffelovens § 279.
Databedrageri, jf. straffelovens § 279a.
Mandatsvig, jf. straffelovens § 280.
Afpresning, jf. straffelovens § 281.
Overtrædelser af særlovgivning eller anden lovgivning, der i almindelighed vil være omfattet af anvendelsesområdet:
Overtrædelser af skattelovgivningen.
Tilsidesætte af tavshedspligter.
Overtrædelser af lov om bogføring.
Overtrædelser af godskørselsloven, jf. godskørselslovens §§ 17-17 b.
Overtrædelser af luftfartsloven, jf. luftfartslovens § 149.
Tilsidesættelse af en lovbestemt handlepligt.
Overtrædelse af regler om magtanvendelse.
Grove eller gentagne overtrædelser af forvaltningsretlige principper, herunder undersøgelsesprincippet, krav om saglighed, magtfordrejningsgrundsæt-ningen og proportionalitet (jf. dog nærmere nedenfor om bagatelagtige overtrædelser).
Bevidst vildledning af borgere og samarbejdspartnere.